Have Ur Word

Стихи, рифмовки, песни как средство обучения лексики

PDFПечатьE-mail

Когда школьники приступают к занятиям иностранным языком, ни один учитель не может пожаловаться на отсутствие у них интереса. Увлекательность учебного процесса, новизна предмета не оставляют детей равнодушными. Задача учителя добиться того, чтобы этот интерес был постоянным и устойчивым. А где интерес, там и успех.
Одним из таких эффективных приемов я считаю использование стихотворений, рифмовок, песен на уроках английского языка.

Приемы работы над поэтическим текстом могут быть разными и зависеть как от этапа обучения, так и от той цели, которую ставит перед собой учитель. При этом одновременно могут быть реализованы многие задачи, такие, как обучение грамматике, фонетике, лексике и переводу. Чтение стихов их декламация и перевод делают занятия иностранным языком более содержательным, мотивационно направленным и повышают интерес к изучению предмета.
Определим последовательность действий при работе над стихотворением с условием его запоминания.
1. Интонационно-фонетическое предъявление поэтического текста учителем. Четко, выразительно прочитываю стихотворение.
2. Снятие лексико - грамматических трудностей. Лексику, трудную для понимания , записываю предварительно на доске. Разъясняю значения слов с помощью иллюстраций или перевода. Делаю это в той последовательности, в которой они следуют.
3. Проверка понимания текста посредством вопросов. Слежу за тем. чтобы в ответах учащихся прозвучали трудные слова, выписанные на доске.


4. Интонационно - фонетическая отработка стихотворения:

  • Первую строчку читаю я, вторую - ученики, затем наоборот.
  • Стихотворение прочитывается учащимися по цепочке.


5. Хоровая отработка текста с соблюдением стихотворного ритма.
6. Заучивание стихотворения с письменной опорой, которая в процессе работы изменяется. Если стихотворение записано на доске, стирается по одному слову в каждой строке, но мы вместе с учениками проговариваем все строчки полностью. Этот процесс повторяется 3 раза. Каждый раз стирается новое слово, и вся строчка воспроизводится с опорой на оставшиеся слова сначала с учителем, а затем самостоятельно учащимися.
7. Воспроизведение поэтического текста.

3-4 ученика читают стихотворение наизусть по очереди. На дом дается задание выучить стихотворение, подготовить его перевод, а также проиллюсрировать его содержание. Рисунок поможет ученику прочитать наизусть как английский, так и свой вариант стихотворения на русском языке.
Интенсивному запоминанию поэтического текста способствует использование визуальной опоры в виде иллюстраций, картинок, рисунков.

Хотелось бы отметить, что ребятам нравится этот вид работы. Заучивание небольших по объему стихотворений и рифмовок не требует от них больших усилий и служит эффективным средством усвоения языкового материала.
И хочется немного сказать о песнях. Использование песенного материала стимулирует мотивацию и поэтому способствует лучшему усвоению языкового материала благодаря действию механизмов непроизвольного запоминания, позволяющих увеличить объем и прочность запоминаемого материала. Что касается этапов урока, на которых песенный материал может быть применен, то они различны. В зависимости от методической задачи отдельного этапа песенный материал используется

  • для фонетической зарядки на начальном этапе урока;
  • на этапе введения, первичного закрепления, а также тренировки в употреблении лексического и грамматического материала;
  • на любом этапе урока как стимул для развития речевых навыков и умений;
  • как своего рода релаксация в середине или в конце урока, когда учащимся необходима разрядка, снимающая напряжение и восстанавливающая их работоспособность.

Прочному запоминанию песенных текстов способствует комплекс таких факторов, как рифма, лад, тональность, мелодия. Многочисленные повторы, характерные для песенного жанра, способствуют легкому и непроизвольному запоминанию лексико-грамматических конструкций, тем самым повышая эффективность тренировки. Одна из песен, которую я привлекаю, это песенка «АВС», которую мы поем на мотив «В траве сидел кузнечик». Эта песенка помогает учащимся в наиболее интересной для них форме повторить и запомнить буквы в той последовательности, в которой они расположены в алфавите.
Учитывая быструю утомляемость младших школьников на уроке, я предлагаю им несложные, веселые песенки, музыкальные игры, сопровождаемые различными действиями или элементарными танцевальными движениями. Примером может служить песенка «Clap-clap» или «The more we are together». Мы поем песенку «Happy Song» как фонетическую, физическую и эмоциональную разминку.


Материал опубликован в журнале "Педагогический вестник ЕАО" № 3, 2004 г

Автор: Дьяченко Н.П

 
 

Упражнения на преодоление лексических трудностей.

PDFПечатьE-mail

  1.  В списке русских слов отметьте очерёдность воспринятых на слух иноязычных эквивалентов.

 Цель: запоминание лексики

 

дешёвый

 

прикреплять

 

платить

 

виза

 

стоить

 

посольство

 

поезд

 

билет туда и обратно

 

место рождения

 

паром

 

деньги

 

полицейский

 

анкета-заявление

 

быть заграницей

 

мужской пол

 

семейное положение

 

2. Прослушайте предложения на иностранном языке, укажите лексические ошибки, допущенные в процессе их перевода на русский язык. (Текст русских предложений предлагается на карточке или на доске).

Цель: работа с лексическими единицами

We were at the first carriage and our friends went into the next carriage. – Мы были в первом купе, а наши друзья пошли в другое.

An excursion is always interesting. – Экскурсия - это всегда забавно.

The man carried something in a pack on his back. – Мужчина нёс что-то в пакете на плече. 

How many members of your family usually discuss where to go on the summer holidays? – Сколько членов твоей семьи говорят куда поехать на летние каникулы.

He promised me to be here at 6 o’clock. – Он сказал мне быть здесь в 6 часов.

I carried my aunt’s suitcase to her room. – Я принёс сумку моей тёти в её комнату.

3. Прослушайте предложения,  произнесённые в быстром темпе и запишите их в тетради. Затем проверьте правильность своих записей при более медленном чтении предложений диктором. Цель: развитие навыка аудирования.

4. Прослушайте текст на иностранном языке 2-3 раза и заполните таблицу «Another web planner» (Приложение 1). Цель: работа с лексикой.

What is my address?

An English tourist came to Paris. It was his first visit there. On the same day, he sent a telegram to his wife who was in London. In the telegram, he told her the address of the hotel where he was staying. He also told her that he was quite well.

As he was in Paris for the first time, he wanted to go sightseeing. After dinner he went for a walk and then decided to go to the theatre to see a new play. It was very late when the plays over. It was time to go home.

But at that moment he realized that he could not get to the hotel; he did not remember either the name of the hotel or the address. The Englishman was at a loss (растеряться); he didn’t know what to do. Suddenly he remembered sending a telegram to his wife that morning. So, late at night his wife got a very strange telegram: “Please send me my address at once”. (сразу, немедленно)

Дифференцировочные упражнения

  1. Расположите слова в алфавитном порядке в пределах одной буквы (с учётом второй, третьей буквы в слове) по теме «How long does it take you to get to England?»

Цель: запоминание лексики.

traveling, bus, boat, cheap, pence, expensive, cost, England, pound, fly, comfortable.

Вставьте пропущенные в слове буквы или буквосочетания.

Цель: контроль написания изученных лексических единиц

kop . . k, ro . ble, rece . ve, t . ckets, ca . . y, ferr . , ambas . y, f . male, sc . re,

addr . ss, nati . n . lity, re . atives, com . ortabl . , ho . . l.

2 .Выпишите из текста слова с общим корнем.

Цель: ознакомление с лексикой

Hiking about the country.

A long walk in the country is very interesting. Such a walk is called a hike. And when you go for a walk in the country, you say that you are going on a hike. There are a lot of hikers on a warm sunny day.

Why is hiking a nice thing for all people – young and not so young? Well, a hike is a walk for pleasure in the open country, and when you plan a hike, you think about pleasure and exercise.

If you want to see the countryside, you must spend part of your summer holidays on hikes. But you must not walk very quickly if you want to enjoy your hiking trip.

3. Найдите в тексте (подберите на память) антонимы к словам, указанным на доске. Цель: развитие навыка подбора соответствующих лексических единиц по памяти.

old                             get                                                     go                  

friend                                    easy                                                   love

beautiful                              rude                                                  slow              

cheap                                    famous                                             rich

4. Найдите в иностранном тексте слова, услышанные на родном языке.

Цель: проверка понимания изученной лексики

Дядя, прямые улицы, современный город, пересекать (переходить улицу), второй этаж, найти дорогу, здание, объяснять.

Last summer Misha Sergeev of Form 7 A went to another town to visit his uncle’s family. It was a modern town but not large. Its streets were straight and the small square in the centre was very beautiful. Looking at the address on a piece of paper Misha crossed a green street and stopped near a new building. It was his uncle’s house.

When the door on the second floor opened, Misha saw his uncle. “Oh, Misha! We’re so glad to see you! How did you find the way?” Uncle Dima asked.

“Well, I’ve already traveled with my parents and I know how to find a road, a street or an interesting building in a town. Ask people and they’ll explain how to get any place.”

Повторительные упражнения

  1. Прочтите слово из списка, затем произнесите его по памяти. Цель: тестирование лексики. Список слов в упражнении №4
  2. Повторяйте за диктором слова (список слов все удлиняется, вперемежку даются известные и новые слова). Цель: тестирование лексики
  3. Повторите за диктором набор слов, запишите их и составьте из них предложения. Цель: тестирование и активизация лексики.
  4. Прочтите весь список слов, располагая слова в алфавитном порядке.

Цель: тестирование лексики

Cheap, expensive, traveling, name, nationality, to enjoy, to phone, to fly, telephone number, pence, campfire, park, to walk, robbery, holiday, application form, full name, marital status, embassy, sex, male, female,  visa, fast return ticket, bus stop.

5. Вставьте пропущенные глаголы в предложения при этом воспользуйтесь списком глаголов. Цель: активизация лексического материала

a)                When people go to the Black Sea, they want to …….… a holiday.

b)                A famous singer is going to ………  a concert in the Kremlin Palace.

c)                 My sister says you can     all Moscow monuments and sights in a week.

d)                My brother reads many newspapers and he can ………… political questions.

e)                You  ………..  to go to his house but you don’t know the address.

f)                  My grandparents …………  in a village situated between a river and a hill.

Список глаголов: live, give, enjoy, discuss, see, want

6. Соотнесите глаголы в списках, сведите их в пары антонимов.

Цель: активизация лексики, узнавание и соотнесение ЛЕ.

Go, write, build, stay, like, get, forget, give, break, hate, read, find, lose, remember, love, dislike, etc.

7. Вставьте в предложения пропущенные артикли. Используйте  для этого артикли, указанные в списке (к каждому артиклю в скобках указывается число употреблений в предложениях). Цель: работа и активизация ЛЕ

a)                It was …… nice place with …… green trees near ……. river.

b)                May I go out with …… dog for …… quarter of …..hour.

c)                 Vitya is playing ….. football in …. yard.

d)                They spoke much about ……… modern literature and art.

e)                I have ……… idea of going for …… walk as far as ……. station.

f)                  Shall we go to Tula by ……..train or by …… bus?

Список артиклей: a(3), the(4), an(2)

8. Вставьте в предложения недостающие сегменты (вводную конструкцию, глагол, существительное, прилагательное, наречие) в соответствии с контекстом. (К каждому предложению приводятся три варианта подстановки).

9. Замена слов в предложениях синонимами (множественный выбор). Цель: развитие языковой догадки, контроль понимания лексических единиц

sight                                      way                                       feeling

1) place of interest                       1) road, path                                  1) sympathy

2) spectacle                         2) distance                                      2) sensation

3) power of seeing                       3) method                                       3) taste and understanding                      

Подстановочные и конструктивные упражнения

  1. Исправьте в подчеркнутых словах «опечатки». Цель: контроль написания лексических единиц

A Frenchman once trevelled in England. He could speak English a little, but he did not knaw many words. One day he stayed at a smoll country hotel. He wonted a cup of coffee and some eggs.

He set down at a table in the dinning-rum. The waiter came and asked him what he wanted. But the Frenchman could not remember the English wort “eggs”.

Suddenly, he looked out of the vindow and saw a cock in the yard. He pointed to the cock…..

2. Вставьте пропущенные в диалоге слова, пользуясь списком слов.

Цель: активизация лексики, контроль понимания

Talk on a journey

-                     We can see a lot of things through the …………. window, can’t we?

-                     Oh, yes! It’s very interesting and all things are ……… very quickly.

-                     See that ……………. far away near a lake? Isn’t it beautiful?

-                     And there is a dark ……………. behind the village. The villagers can go to the forest very often. It’s bad that we have no forest ………… our town.

-                     Look! Some boys and girls are swimming in the …………..

-                     I think they are from summer camp.

-                     Those large buildings must be a ……………. A train is coming out carrying machines to other parts of the country.

-                     Yes, there’s another factory. We’re coming to a ………….. city.

Список слов: village, carriage, factory, river,  forest,  large,  changing, near

3. Замените выделенные слова словами из списка. Цель: развитие языковой догадки, активизация лексики.

Go on, send back, pick up, carry on, carry out, hold up, be off

 Continue, return, collect, continue, follow, rob, go away

4. Вставьте в предложения нужные предлоги, где они необходимы. Цель: повторение и контроль понимания изученного

a)                I don’t agree ……… you, I’m afraid you are wrong.

b)                Do you agree ….. our plans to go …….. an excursion in the country?

c)                 Which do you like better, traveling …… boat or …… plane?

d)                It is only two day’s journey …… Moscow …… Tomsk.

e)                They went to the airport to see their grandmother …….

f)                  We are planning …… a short trip for the summer.

Трансформационные упражнения

  1. Преобразуйте прямую речь в косвенную, используя при этом различные глаголы общения. Цель: активизация лексики (глаголы общения), проверка построения косвенной речи

Policeman: Did you call the police, Mrs. Larkin?

Mrs. Larkin: Oh, yes! I must tell you all about it. A horrible thing happened.

Policeman:  Tell us everything!

Mrs. Larkin: Of course. At 5 o’clock I was making tea for my husband. He likes his tea very hot…..

Policeman: Could you stick to the point, Mrs. Larkin.

 Mrs. Larkin: Oh yes, I was making tea when I heard a strange noise in my neighbour’s house. The MacWizard family live there, but they are on holiday at the moment.

Policeman: And what happened then?

Mrs. Larkin: Everything was quiet for a while. Then I went to the garden. I was cutting my roses when I heard the strange noise again.

Policeman: Sorry, but we are really pressed for time.

Mrs. Larkin: To cut a long story short, when I went to their house and looked into the room through the window. There was a robber in the room. He was looking for something. He was trying to open a big box when he saw me. I was standing next to the window when the robber ran out of the house. I went home and phoned you.

2. Замените в тексте местоимения подходящими по смыслу существительными. Цель: формирование умения подстановки соответствующей лексической единицы.

Some people who lived in a village had many fine sheep. But there are was a wolf that lived in the forest. He was always trying to catch the sheep and eat them. So they gave money to a boy and said, “Watch it in the field all day. If you see the wolf, shout to us for help!”

Very soon he ran to the village. “Help!” he called. “Wolf! Wolf!” Some of them were working on a farm. They heard his shouts.

“We are coming!” they shouted in answer.

But when they came to the boy, they could not see the wolf. The sheep were eating grass.....

3. Преобразуйте текст об одном городе в текст о другом городе, пользуясь той же лексикой. Цель: активизация лексики, умение выстраивать адекватные коммуникации

My native town where I live is called Nizhnie Sergi. I am proud to be its citizen. It’s called so because it lies in the low stream of the river Serga. My town is small. Demidov founded it in 1743 as a working settlement. N-Sergi is a very small industrial centre. The town has the heavy metallurgical industry and timber industry. The main factory is N-Serginsky steelwork. The factory produces many metallurgical products. More than 12 thousand people live there. They are of many different nationalities. The town has three schools and children’s library, school’s, club’s and district’s libraries. Nizhnie Sergi has a history museum.

Especially our town is famous for a resort - sanatorium with mineral water and mountain skiing line.

Not far from the town, there is the national park “Oleniyi ruchiyi”.  Many people visit our district to see beautiful monuments of nature, for example the cave “Druzhba”, “Shunut Stone” and others.

Упражнения для активизации лексики в речи

  1. Перескажите диалог в монологической форме, употребляя ключевые слова и добавляя детали, собственные оценки. Цель: развитие умения выстраивать монологическую речь, высказывая собственные суждения, активизация лексики.

Booking Tickets

Passenger: I want to fly to London on the 10th of October.

Clerk: I’ll just see what there is.

Passenger: I want an economy class and I’d prefer the morning.

Clerk: Yes, there are some tickets: Aeroflot flight 103 leaves the Sheremetyevo airport at 10 o’clock.

Passenger:What time have I got to be there?

Clerk: The coach leaves for the airport at 8 o’clock. What’s your name?

Passenger: Willow, Jonathan Willow.

Clerk: Spell it please.

Passenger:J-o-n-a-t-h-a-n W-i-ll-o-w.

Clerk: Here you are.

Passenger: Thank you.

2. Составьте план прослушанного рассказа. Цель:  развитие умения  структурировать информацию

См. тексты Hiking about the country, What is my address?

3. Поставьте вопросы к просмотренному видеофильму и подготовьте ответы на них. Цель: активизация изученной лексики.

Использованная литература:

http://www.allbest.ru/

автор Филатова Л.С.

 
 

Stages of Vocabulary Acquisition.

PDFПечатьE-mail

There are three stages of vocabulary acquisition. They are the following:

1.     Noticing: the learner notices the new word in a context or with the help of visual clues.

2.     Recognition, first, with help, then, the student’s own.

3.     Production, that is the ability to use the word in appropriate situations.

 

Researches say that a word has to be encountered in different settings 10-16 times before it is put in the long-term memory. Thus, we have to provide plenty of activities at different stages of vocabulary acquisition.

 

To aid noticing, we, teachers, are to provide plentiful exposure to the language. Any learner can say, that, after they paid attention to a new word, they start to come across it in multiple situations. This way, the word becomes something familiar.

 

To help recognition, the following types of exercises can be used:

1)               Circle the word you hear. I usually write about 20 words on the board, then ask my students to circle the words I pronounce. It can be a team game.

2)               Pointing.

3)               Matching.

4)               Total Physical Response activities, when, for example, the teacher gives a command, and the students obey.

5)               Drawing activities. Today I asked my students to draw fruit I named, then they compared their drawings. Next time I’ll also include numbers.

6)               Sorting/categorizing the words.

7)               Multiple choice.

8)               Students guess what/which person the teacher is describing.

 

     To transfer to the production stage, the following activities are of use:

1)    Dictation.

2)    Translation.

3)    Picture description.

4)    Using the word in dialogues.

5)    Answering questions.

6)    Open-ended tasks.

7)    Filling-in the gaps with appropriate words.

 

For proper vocabulary acquisition it is necessary that all the stages follow each other.

 

References:

Harmer J. The Practice of ELT, Longman, 2007

http://doritsasson.suite101.com/how-to-teach-vocabulary-a13089

 
 

Работа над лексикой на старшем этапе обучения.

PDFПечатьE-mail

Предлагаемая группа упражнений, используемых при изучении новой лексики,на мой взгляд,  позволяет развивать языковую догадку,  способствует поддержанию интереса к изучению иностранного языка, а также подготовке учащихся к итоговому контролю, в том числе к ЕГЭ, так как содержит типы заданий наиболее часто предлагаемые в различных итоговых проверочных работах.

"Talking on Family Matters"

1).Match the words with their definitions, translate them into Russian 

1. a row                            a) to deal successfully with a difficult situation or job

2. argument                   b) a noisy argument or fight between two or more people

3. cope with                   c) to discuss a plan or situation in a detailed way

4. talk through             d) a disagreement between people or groups

5. conflict                       e) an angry disagreement between people

6. fake                               f) to deliberately try to make someone angry

7.provoke                       g) false

2). Look at the picture and describe the situations using the following word combinations

to quarrel with, to ignore someone's opinions, to keep a sense of humour, to listen to others, to make fun of, to find a solution, to shout at, to talk about, to discuss a conflict, to be angry/upset/embarrassed/disappointed/ agressive

3). Combine the words from two columns to make meaningful expressions

  •          angry, avoid, be in, blazing, come into, cope with, get into, fake, provoke, talk through, lose, win
  •         all the options, anger, argument, conflict, emotion, problem, relationship, row, situation, stress, smile, thing

4).Read the text and  find the words close to the meaning to the ones below:

slamming door, close, peace and quiet,  shouts, knock

5). Find in the text words to describe Mike's relationships with the other members of the family

6) Listen to the conversation and complete the sentences filling in the gaps 

with the phrases below

7) Read the joke and guess the word that is missing:

A father was asked whether his  ...    were the ones making such an awful noise at night. "Well,"he said , "not so much really.You see, one of them makes so much noise that you can't hear the other!"

8) Read the sentences and choose the Russian translation for the words in bold 

We moved to our new residence last spring.

1)  место жительства   2) резиденция

I am not sure how they can afford such an expensive computer.

1) позволить себе            2) пользоваться

9) Read the text and choose the correct options to fill in the gaps:

The family is the most important social group in all societies.However the family is changing. The  1)... family is still the main type of family. Over half of all UK marriages end in 2) ... , so many people marry again, creating new families.  The nuclear family is part of a larger, 3) ... family, which also includes grandparents and other  4)...   .

1.  atomic      B  nuclear        C  nucleus      D    extended

2. A division      B  marriage     C  diverse      D     divorce

3.A extension    B extended      C extending  D  extensive

10) Fill in the gaps in the text with the correct forms of the words in CAPITAL  LETTERS at the end of each line

Without my computer I would have difficulty 1) ...                COMMUNICATE

with friends. E-mail is very  2)...  when you have a tough     IMPORTANCE

schedule. It is a 3)...  reference aid                                                  WONDER

and 4)... tool.                                                                                             EDUCATION                                                                                                                                                                                                                                        11). Complete the following sentences. Make necessary changes.

1. In a big family you can always have somebody ...    . 2). I ... with my sister most of the time.

3).Nobody believes we are sisters  -  we ...   .    4). When my younger sister went to school, our parents asked me ... her. 5) My brother ,,, when he switches on TV channels. 6)when my cousin stays with us in summer, she often ... , but when she doesn't, I...  .

a) don't look alike b) be annoying  c) look out for someone  d) get on well with

e) keep someone company  f) get on someone nerves  g) be upset

12). Give English equivalents to the following word combinations

1. действовать на нервы      2. составить компанию   3. драться по любому поводу

4. сохранять чувство юмора   5. заставить кого-то плакать  6. заботиться о ком-то

7) выглядеть похоже    8) иметь что-то общее    9)ю сказать несколько слов о ....

10). времена меняются

 

 

 

 
 

Страница 276 из 355