Тематические лексические игры.
Игры соответствуют определенным темам. Так, в игре "What Can I Do for You?" представлена тема «Покупки», "Have You Seen My Sheep?"— тема «Внешность»,
" What Colour Is Misha's Shirt?"— тема «Одежда».
What Can I Do for You?
Учитель завел разговор о том, как ребята помогают своим родителям в домашних делах.
Teacher: What do you do at home, Andrei?
Andrei: I do my homework.
Teacher: Indeed? That's very kind of you. And nothing else?
Andrei: I watch TV.
Teacher: I see. And what about you, Masha? '
Masha: I wash up after supper.
Sveta: I make my bed.
Victor: I walk my dog.
Katya: I go shopping!
Teacher: You do! That must be a great help to your mother.
Jane: My mother doesn't let me do the shopping because I buy the wrong things.
Этой реплики и ждал учитель.
Следующая игра в магазин, где команда «А» — «продавцы», а команда «В» — «покупатели».
Shop -assistant : What can I do for you?
Customer: Mother has sent me to buy something, but I forgot what it was.
Shop -assistant: What does she want to cook?
Customer: She wants to make a pie.
Shop -assistant: Did she ask you to buy some flour?
Customer: No, she didn't.
Shop -assistant: Did she ask you to buy some eggs?
Customer: No, she didn't.
Shop -assistant: Did she ask you to buy some yeast?
Customer : Yes, she did.
«Продавец» подсказал «покупателю», что тот должен купить, «покупатель» расплатился — отдал фишку. Затем команды меняются ролями. Бывшие «покупатели» становятся «продавцами», они тоже могут заработать фишку, если подскажут «покупателю», какой товар ему нужен. Подсказать, конечно, мог бы и учитель, но учителя в «магазине» не оказалось.
Have You Seen My Sheep?
Чтобы продолжить тему о внешности человека, учитель начал с шутки:
Teacher: Only imagine, last night when I was returning from the theatre, whom do you think I saw?
Pupils: Whom?
Teacher: Just guess. Rather tall, with black hair, broad-shouldered, blue-eyed... Kolya: It's me, but I was not out at the time, I was sleeping.
Katya: No, it's not Kolya, It's Andrei.
Masha: No, it's not Andrei, it's Victor.
Teacher: You see how inaccurate my description was.
Katya: Is it a new game?
Teacher: Exactly so.
Играющие становятся в круг. Водящий ходит по кругу, приговаривая: "I have lost my sheep. Where is my sheep?" Неожиданно он обращается к одному из играющих: "Have you seen my sheep?" Ученик спрашивает: "What does it look like?" Водящий дает описание одного из учеников, не называя, естественно, его имени. Как только кто-нибудь из играющих узнает свой портрет, он бежит по кругу. Водящий старается запятнать его, а тот занять свое место. Если же его запятнали, он становится водящим.
What Colour Is Misha's Shirt?
Эта игра для развития наблюдательности.
Teacher: Sveta, come here and look at me, don't look at your friends. What colour is Misha's shirt?
Sveta: It is black and brown.
Teacher: Nothing of the kind. It's yellow. Kolya, what colour are Masha's shoes?
Kolya: They are brown.
Teacher: Masha, show us your shoes. What colour are they?
Kolya: They are red.
За каждый правильный ответ дается одна фишка. Учитель может спросить про цвет ручек, карандашей, тетрадей, книг, дома напротив школы, листьев на деревьях, виднеющихся из окна класса, словом, все, что подскажет учителю его фантазия, может стать предметом этой игры.
Лексическая игра для тренировки учащихся в употреблении прилагательных.
Данная игра предназначена для тренировки учащихся в употреблении прилагательных.
I Have a Cat.
Был яркий, солнечный, апрельский день. Учитель вошел в класс и сказал: "What a wonderful day it is today! What do you think of it?"
Olya: Oh, it's a real April day.
Andrei: It's a bright day.
Victor: It's a happy day.
Misha: It's a long day. We have six lessons today.
Masha: It's a cheerful day.
Katya: It's a wonderful day.
Jane: It's a difficult day.
Teacher: You are very resourceful, you see how much you can say "about one day if you know your adjectives well.
Так началась игра, смысл которой в том, чтобы ученики подобрали как можно больше прилагательных к одному слову. Например:. "I have a cat". Etc
За каждое предложение дается одно очко.
Среди лексических упражнений, предложенных Еленой Николаевной Солововой, на своих уроках я как , наверное, и многие из нас, применяю следующие упражнения:
На уровне слова:
1 Say in one word
2 Подбираем синонимы/ антонимы
3 Выбрать слова с наиболее общим значением
4 Расположить слова по определенному признаку или принципу.
-по степени нарастания чувств
- по степени комфорта
- по скорости передвижения и тд
5 Определить слово, которое не подходит к группе
На уровне словосочетания наиболее часто применяется:
-Соединить разрозненные слова чтобы получились пословицы, поговорки
На уровне предложения :
- ответить на вопросы
-прокоментировать пословицу
- сравнить героев, города, страны
-подобрать или придумать заголовок к тексту
Считаю данные упражнения необходимыми для запоминания лексических едниц
Once a week my students have a homereading lesson. Though the main aim of such kind of lesson is to develop reading skills, I find it useful to provide vocabulary practice for those words and phrases that can be of interest or use in the text.
To focus the students’ attention on the vocabulary, that is, aid noticing, I give my students a list of phrases in Russian and ask them to look for those phrases in the text. After checking the task, I ask them to do some more exercises, in which this vocabulary is practiced at the recognition level. They are:
§ True or False statements;
§ Putting the sentences into the correct order of events;
§ Matching sentences to the paragraphs they belong to;
§ Matching phrases or parts of a sentence;
§ Who said it.
Then I ask the students to complete some exercises for production:
§ Fill in the gaps with appropriate words;
§ Finish the sentence;
§ Multiple choice;
§ Summarizing;
§ Paraphrasing, etc.
These are some example exercises for the text “The Big Red Apple. Part 1”, from English 4 (authors: Bogoroditskaya, Khrustaleva) textbook.
Find the phrases in the text:
1) однажды __________________
2) пошел на прогулку _________________
3) карман ____________
4) взошел на холм ________________________
5) сбежал с холма ________________________
6) выпало из кармана ________________________
7) мог бегать быстро ______________________
8) около холма ________________________
9) искать что-нибудь ___________________
10) оно перевернулось _____________________
Put the sentences into the correct order:
Fill in the gaps:
Once upon a time there was a _________. One day he put on his ________ and cap and went for a ___________. There was a __________ in his coat. There was an ___________ in the pocket.
The boy went up the __________, then he ran down the _________. The apple fell out of the ___________. The apple rolled and fell into a ___________. Two ___________ looked at it, but they didn’t eat the ___________.
A frog wanted to __________ on the apple, but it __________ over and the apple fell into the water.
Страница 259 из 355