Have Ur Word

Отзыв о прохождении мастер-класса "Аудирование в ЕГЭ: Podcast и Audacity".

PDFПечатьE-mail

Задания дистанционного курса “Подготовка по аудированию для сдачи ЕГЭ” на образовательном сайте http://tea4er.ru/ было сложным, но интересными и полезными.
 За время курсая ознакомилась с сервисом Podcast, научилась работать с программой "Audacity", составлять задания для аудирования согласно требованиям подготовки к итоговой аттестации обучающихся по английскому языку.
 Данная методика позволит учащимся работать самостоятельно.
 Учащиеся могли использовать созданный материал для практики аудитивных умений самостоятельно.
Обязательно буду применять полученные знания для подготовки к урокам.
Данная методика понравилась возможностями для самостоятельного составления заданий учителем. Преимуществом использования подкастов в учебном процессе является аутентичность заданий. Мотивация обучающихся поднимается благодаря мультимедийности предлагаемых материалов . Использование подкастов позволяет преодолевать объективные трудности учащихся при аудировании,служит для повышения качества аудирования на иностранном языке, а также для развития аудитивных умений.

 
 

Аудирование А8-А14

PDFПечатьE-mail

Детальное понимание текста
В данном задании надо выбрать правильный ответ из трех предложенных. Текст записи звучит дважды. Это либо интервью, либо развернутое тематическое высказывание, либо репортаж.
Задание на множественный выбор может быть представлено либо как вопрос с тремя
вариантами ответа, либо как начало предложения с тремя вариантами его завершения, при этом в том и другом случае только один вариант является верным. За каждый правильный ответ дается 1 балл. За все задание можно получить максимально 7 баллов.
ЦЕЛЬ ЗАДАНИЯ: проверить умение
полного понимания текста на уровне содержания и смысла;
 определить единицу проверяемого текста (слово, предложение, абзац, весь текст);
 различать мнение автора от его намерений; а также от мнений и намерений других
лиц и т.д.
СОВЕТЫ ПО ЭФФЕКТИВНОМУ ВЫПОЛНЕНИЮ ЗАДАНИЯ
До прослушивания текстов
1. Определить примерное содержание текста по первой строке установки к заданию.
2. Бегло просмотреть сначала все утверждения, а затем каждый вопрос/ начало предложения
без предложенных вариантов ответа или окончаний, чтобы уточнить суть запрашиваемой информации. Если без окончания суть предложения неясна, тогда просмотреть варианты концовок. Это поможет сконцентрировать внимание на запрашиваемой информации, игнорировать избыточную информацию в звучащем тексте.
3. Просмотреть предложенные варианты ответа и определить их различия. Подчеркивать ключевые слова, делать иные пометки, которые помогут понять суть запрашиваемой информации и различия между вариантами.
4. Если не успели изучить все утверждения, не расстраивайтесь. Все задания идут последовательно по тексту, опережения на одно задание достаточно.
Во время первого прослушивания
Отмечать все возможные варианты ответа в задании, ориентируясь ТОЛЬКО на текст, а не на свой здравый смысл или общий кругозор по теме.
Во время второго прослушивания Обратить особое внимание на задания, где изначально были выбраны несколько возможных ответов. Слушая текст, записывать ключевые слова, которые помогают обосновать выбор.
После прослушивания
Проверить однозначность выбора ответа и перенести ответы в бланк. Если однозначного
ответа нет, ВЫБРАТЬ ЛЮБОЙ, но не оставлять пропусков.

First year teacher
In the last semester of college, I married. I was poor and had no car; so I rode a bicycle and
carried my wife on the handlebars. By the end of college, it was clear we were going to have a
baby, so I needed to find a job soon and postpone my graduate program at the University for better times. I took a job in another state in a town I ’d never seen or heard of, because it paid more than any other teaching position I could find.
It turned out to be a tiny village of 1300 that once was a lumber town with the largest
sawmill in the world. Now there was not a tree in sight, the low wet lands had been drained, and the region produced soybeans and cotton. The school where I would teach had only sixteen teachers for grades one through twelve. That meant we had to teach many courses. My college degree was in history, but they already had a history teacher, so I taught geography, general math, algebra I, algebra II, trigonometry, and physics. That was a challenge! Thank Lord I ‘ve
been keen on maths since junior high school and later had a chance of getting more training in this area while temporarily studying Electrical Engineering at the US Naval Academy.
Teachers were also expected to sponsor student activities, and I was asked to sponsor the
junior class. That class earned money by staging a school play, and it also organized and
decorated the gymnasium for a junior-senior prom. I had no experience with drama, but that didn’t seem to matter. My colleague, a new biology teacher was asked to coach the junior basketball team though he had never played basketball. I had, and, after watching his misery during the first practice, I volunteered to take his job too...without pay as well. Sometimes,
riding on the back roads with the team on a cold and crowded school bus, I wondered if I ’d
lost my mind.
Basketball was this tiny school’s only sport, so the boys played twelve months a year and
produced one of the finest teams in the state. For some reason, these rustic country athletes
decided to take my course in trigonometry. It was a delight. I sent them out in teams to see who could be the first to measure the height of a tree or building, with only a protractor and
measuring tape. They loved competition and in the process they learned trigonometry.
On the day my first child was born, I passed cigars around this class to smoke in
celebration. Unexpectedly, the school principal came to the door to see what was going on.
Thinking quickly, I offered him a cigar and saved my job.
The play the juniors put on that year under my direction was a surprise success. The class
selected a mystery that was intended to be scary, but their acting was so poor it became a
comedy. The audience left the building with tears in their eyes from so much laughing. The
young woman who had helped me with the play went home with a nervous breakdown.
In 1957, the Soviet Union launched Sputnik, the first spaceship to orbit the earth. The US
Congress responded to Sputnik by financing the National Defense Education Act, intended to produce a corps of specialists who could help respond to what was thought to be a Soviet threat.
Three of the first-year teachers in this tiny school received three-year grants for university
graduate programs. I was one, and I ’ve been grateful to the Soviet Union ever since for my
graduate education.

Check yourself:

A8-2   A9- 3     A10- 1     A11- 1      A12- 2    A13- 1       A14-2

 
 

Ответы и комментарии к разделу "Аудирование" (задание В1). Как избежать ошибок при выборе ответов.

PDFПечатьE-mail

 

Задание

Ответы и комментарии

В1

Аудиотекст 1

© Возможная ошибка

This brilliant interactive site allows you to play at being a film

Сайты упоминаются в

director with unlimited money to spend. Will you make a profit or will

вариантах D и F. Не следует

your film be a complete failure? Choose the characters, genre and

 механически вы-

release dates. Predict what the next cinema trend is going to be

бирать вариант, в котором

and finally see how your film performs against such massive hits as

ром упоминается слово

the Harry Potter movies, the Lord of the Rings trilogy and blockbusters

сайт. Следует внимательно

such as Titanic.

тельно ознакомиться с обоими

 вариантами и

Жирным шрифтом выделены ключевые слова и предложения, которые выражают основную

понять, о каком именно

рые выражают основную мысль текста о том, что вы сможете, зайдя на интерактивный сайт

 сайте идет речь — в

 (interactive site), создать собственный

одном случае это сайт, с помощью

фильм (to play at being a film director), выяснив, будет ли он иметь кассовый успех

 которого вы

(make a profit), и выбрав персонажей, жанр и даты

вы можете создать свой

выхода фильма на экран (characters, genre and release dates).

фильм (вариант D), а во втором

Вы сможете также предсказать будущее направление в кинематографе

случае это сайт,

 (the next cinema trend) и оценить, насколько ваш фильм

на котором вы можете

сможет конкурировать с популярными блокбастерами (performs  against massive hits).

разместить рецензию


на фильм из четырех

Правильный ответ D, так как выделенные элементы соответствуют описанию

слов (вариант F).

 a website which gives you a chance to make

 

your own film.

© Возможная ошибка

Аудиотекст 2

В вариантах С и Е упоминаются фильмы,

After Flight 93, this is the second movie about the attack on the World

посвящённые

Trade Center to commemorate that tragic day. Based on the search-

 печальным

and-rescue operation carried out in New York's World Trade Center,

событиям. Необходимо

it follows two police officers. These two police officers were the last to

обратить внимание,

leave the Tower alive. Director Oliver Stone gathered a fantastic cast

что в тексте речь идет

to tell this story of courage and heroism. People should remember

■ о трагических событиях 

what happened on September 11 when many people met their

 в Нью-Йорке, а не в Европе.

deaths not at war but in their workplace.

 

При схожести оформления

Основная мысль аудиотекста выражена уже в первом предложении, где говорится о том

 двух вариантов от-

жении, где говорится о том, что фильм (movie) был снят, чтобы увековечить трагический день

ветов следует обратить

 (commemorate that tragic day)

внимание на различия.

в Нью-Йорке. Далее основная мысль подтверждается словами о том,  что фильм — это история храбрости и героизма

Эти различия помогут

том, что фильм — это история храбрости и героизма (story of courage and heroism)

остановиться на правильном

 и люди должны помнить о том, что случилось

 варианте.

(remember what happened) и что многие погибли (many people

 

met their deaths) в тот день.

 

Правильный ответ С, так как выделенные ключевые слова

 

передают суть утверждения a film made to remind people about sad events.

 

 


@ Возможная ошибка

Возможен выбор не­правильного ответа А, так как в нем тоже идет речь о возрасте. Следу­ет обратить внимание на то, что в правильном варианте речь идет о возрасте участников праздника, а не героя фильма. Не исключен выбор неправильно­го ответа G, так как в нем и в тексте есть одинаковые слова for­eign guests и participate. Главной темой аудио-текста является возраст участников праздника, а не участие зарубеж­ных гостей

Аудиотекст 3

October is the month of pumpkins in North America. The tourist season is over, so there aren't many foreign guests in the country. The Pumpkin Festival is just about the most popular celebration here among children and adults alike. You and your friends, no matter how old you are, can participate in the festival, famous for its crazy pumpkin events from pumpkin carving to a pumpkin pie eating contest. So choose your favourite jack-o'-lantern and enjoy the magnificent fireworks in the evening. Whether you are six, sixteen or sixty, you are sure to have fun.

Выделенные жирным шрифтом слова указывают на то, что Тыквен­ный фестиваль в Северной Америке пользуется популярностью как у детей, так и у взрослых (among children and adults alike). Эта мысль повторяется в приглашении принять участие в фестивале независимо от вашего возраста (no matter how old you are). Идея о празднике для всех возрастов (whether you are six, sixteen or sixty) звучит и в последнем предложении.

Правильный ответ В, так как выделенные ключевые слова передают суть утверждения an event enjoyed both by kids and grown ups.


 

@ Возможная ошибка


Возможен выбор  не­правильного вариан­та С вследствие опоры на словосочетание Two Towers без учета контек­ста его употребления. Этот термин ассоции­руется с печальными событиями в Америке, но в данном случае он является частью назва­ния фильма из серии „Властелин колец".

Аудиотекст 4

This is one of my favourite sites. It is called Four Word Film Review. It is unusual because you won't see lengthy reviews there. In order to put your own review on this site you have to register, but if you simply want to visit the site and see what others have done, feel free. The idea is that you give your opinion of a recent film in just four words, whether you hated it or loved it. To give you an idea, here is an example. This is what one person wrote about Lord of the Rings: the Two Towers: "magic works second time". A few words can mean so much!

Первые два предложения содержат основную информацию: во-первых, речь идет о сайте и, во-вторых, рецензия на фильм со­стоит из четырех слов (four word film review). Подтверждением основной мысли является высказывание о том, что вы не увидите длинных рецензий на этом сайте (won't see lengthy reviews). В последнем предложении вновь акцентируется мысль о малом количестве слов (few words) в рецензии.

Правильный ответ F, так как выделенные ключевые слова передают суть утверждения a website where you have to be brief expressing your opinion.

 

Аудиотекст 5

If you are missing the summer sunshine, then the place to be this October is Miami. Here the streets come alive with music from international bands, Miami's DJs and local stars. The highlight of the festival is the 

Miami Carnival Parade, in which people from different countries 
take part. For over twenty years Miami has been welcoming visitors 
from all over the world, so come and dance to the reggae tunes and 
taste the amazing Caribbean food and drink. 
Выделенные жирным шрифтом слова указывают на то, что главной мыслью аудиотекста является мысль о международном характере карнавального шествия в Майами (Miami Carnival Parade). Упоминаются  международные оркестры (international bands) и люди из различных стран (people from different countries), принимающие  участие в карнавале. В последнем предложении вновь звучит мысль о гостях со всего мира (visitors from all over the world).
Правильный ответ G, так как выделенные ключевые слова передают суть утверждения an event in which foreign guests can participate.

 

Аудиотекст 6

Enter a unique world of mystical creatures and magic. Filmed in Hungary with a cast including John Malkovich and Joss Stone, Eragon is a story about a teenage boy, whose life changes when he finds a

dragon egg. The tender age of the main character doesn't prevent 
him from being smart and brave in a very adult way. The movie is an
adaptation of the fantasy novel by Christopher Paolini, who wrote the  book when he was 15 years old. That explains why the character of a  young boy is so real.

Главной темой аудиотекста является юный возраст главного героя фильма. Подтверждением этому служат выделенные жирным шрифтом словосочетания: подросток (teenage boy), юный возраст   главного героя (the tender age of the main character), характер  главного героя (the tender age of the main character), характер юноши (the character of a young boy).

Правильный вариант А, так как выделенные ключевые слова  передают суть утверждения a film about a youngster.


 

 

 

 
 

Аудирование В1

PDFПечатьE-mail

Speaker 1
The pay is terrible and the hours are long but at least I have a job. I must admit that I
hadn’t planned to work in a factory making cardboard boxes and other packaging. But on the positive side I am a management trainee. I will only have to work on the factory machines for six months to get experience but then I ’ll go to the design department, the sales department, accounting and so on — until I understand every aspect of the business. The owner says that if I work hard I stand a good chance of being a departmental manager within three years.
Speaker 2
We are enjoying our gap year. Just three girls on a big year long round-the-world
adventure. Luckily we managed to find jobs in most places we travelled to. We’ve been
waitresses, farm workers, cleaners and once wore costumes advertising a toy shop! We feel quite proud actually. But we did hit some problems — particularly in South America — where there was a lot of disapproval about what we were doing. Probably they thought we should be married and keeping home for clever and successful husbands!
Speaker 3
When I started modern literature at Sussex University I somehow managed to fall out with
my tutor on the “Modern European Mind” module. I am not sure how it happened but the early tutorials were frosty to say the least. Then, mid-term, I presented a paper on Thomas Mann. He loved it! After he returned my paper he asked to meet me and we spent two happy, animated hours discussing the short stories and novellas. We are hardly best friends but the atmosphere
in tutorials is 100% better.
Speaker 4
I can’ t say I enjoyed my school days very much. In my opinion it was far too strict. I also
felt that I was forced to study too many subjects and ended up taking several GCSEs in subjects of little interest to me. But I am off to university now and I am not looking back over my shoulder. No more noisy classrooms and compulsory PE, no more memorising the rainfall graphs for Venezuela and the fascinating (yawn) politics of Jacobean England. I am o ff to make a new start and will begin learning what I need to know, to be the person I want to be.
Speaker 5
Living in a hall of residence is not too bad. The people who live on our corridor have become
a little community. We often cook and socialise together. I t ’s pretty comfortable in my bedroom, if a bit small. The woods at the back are beautiful, especially now that it is autumn, and make up for horrid green paint with which the walls are painted. Of course the walls are thin and it can be a bit noisy studying there. But I prefer to work in the library so it is not a problem.

Speaker 6
I thought I had been robbed. My wallet was gone with just about all the money I currently
have. I reported it of course to the Campus administrator and Dad kindly offered to send some money to help me out until the end of term. I was even briefly jealous of my friends who are now earning a salary rather than going to university. But the great news is that I have found my wallet and truth be told, my room is so untidy that I wasn’ t entirely surprised. I wonder if I should give my Dad a call....

Кеуs:

1-D    2-G    3- A    4- F     5- В      6-Е

 
 

Страница 84 из 355