Приглашаем коллег завести свой персональный блог!

A SHORT DESCRIPTION ABOUT YOUR BLOG
Шакина Наталья Евгеньевна

Традиционное обучение даёт человеку знания, благодаря которым он сумеет найти выход из ситуации на основе прошлого; интерактивное обучение даёт человеку знания и опыт, позволяющие ему справляться с настоящим. Одним из способов эффективного применения теории в реальной жизни, при решении возникающих проблем, является решение учебно-конкретных ситуаций или метод ситуационного обучения, а также обучение на примере разбора конкретной ситуации - case-study.

 Кейс-метод  -  это не просто методическое нововведение, распространение метода напрямую связано с изменениями в современной ситуации в образовании. Можно сказать, что метод направлен не столько на освоение  конкретных знаний, или умений, сколько на развитие общего интеллектуального и коммуникативного потенциала обучающегося и учителя.Суть его в том, что обучающимся предлагают осмыслить реальную жизненную ситуацию, описание которой одновременно отражает не только какую-либо практическую проблему, но и актуализирует определенный комплекс знаний, который необходимо усвоить при разрешении данной проблемы. Отметим, что сама проблема не имеет однозначных решений. При этом учитель выступает в роли ведущего, генерирующего вопросы, фиксирующего ответы, поддерживающего дискуссию. Кейс-метод можно использовать и при коммуникативно-ориентированном обучении языку, когда школьникам предлагают для анализа те или иные коммуникативные ситуации. При этом анализируется аутентичное использование языка, случаи идиоматики и фразеологии, механика обмена репликами и др. Этот метод очень эффективен для «анализа иноязычного дискурса» и формирования представлений о том, как реально функционирует английский язык.
История появления и распространения кейс-метода (case-study) в образовании берёт своё начало в двадцатых годах прошлого века. Хотя, вполне можно говорить, что у метода гораздо более длинная жизнь. Определённые аналогии с методом кейс-методом можно построить, читая Библейские притчи и беседы Сократа с учениками. Все эти тексты построены на использовании описаний конкретных случаев из жизни. Повсеместное распространение метода в мире началось в 70-80 годы, тогда же метод получил известность и в СССР. Анализ ситуаций начал использоваться при обучении управленцев, в основном на экономических специальностях ВУЗов, в первую очередь, как метод обучения принятию решений. Значительный вклад в разработку и внедрение этого метода внесли Г.А. Брянский, Ю.Ю. Екатеринославский, О.В. Козлова, Ю.Д.Красовский, В.Я. Платов, Д.А. Поспелов, О.А. Овсянников, В.С. Рапоппорт и др.
  В настоящее время сосуществуют две классические школы case-study –Гарвардская (американская) и Манчестерская (европейская). В рамках американской школы целью метода является обучение поиску единственно верного решения, европейская школа предполагает многовариантность решения проблемы.
  Сегодня метод case-study завоевал ведущие позиции в обучении, активно используется в зарубежной практике бизнес–образования и считается одним из самых эффективных способов обучения студентов навыкам решения типичных проблем.
Метод кейсов дает уникальную возможность изучить сложные или эмоционально значимые вопросы в безопасной обстановке учебного занятия, а не в реальной жизни, с ее угрозами и риском. Он позволяет учиться, не тревожась о неприятных последствиях, которые могут возникнуть в случае принятия неправильного решения. Использование метода кейсов в учебной программе помогает дополнить многие теоретические аспекты курса посредством введения практических задач, которые группе необходимо решить. 

 

 

 


Теги: Нет тегов 
Шакина Наталья Евгеньевна

B1.       Вы  услышите  5  высказываний.  Установите  соответствие  между 

высказываниями  каждого  говорящего  А-Е  и  утверждениями, 

данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 

1-6  только  один  раз.  В  списке  1-6  есть  одно  лишнее 

утверждение. Вы услышите запись дважды. 

1. The speaker explains why he/she likes cooking.  

2. The speaker explains what healthy food is like.  

3. The speaker explains why he/she gave up diets.  

4. The speaker talks about his/her favourite food.  

5. The speaker believes that vegetarian food is healthy.  

6. The speaker tells us where he/ she buys food. 

 Speaker A 

Home-made dishes are nice but they may be unhealthy, too. If you are 

seriously  concerned about  your  health and  weight,  your food  shouldn't 

contain  fat,  butter,  sugar and potatoes. Fried and  spicy  food  doesn't  fit 

either. Things like sweets, cakes and ice cream should be removed from 

your  table  too.  At  first,  it's  not  easy  to  live  on  a  diet  of  stewed 

vegetables, green salads and cereals, but you'll get used to it.   

Speaker В 

My mum cooks very well and I usually buy everything she needs for it. 

We  don't like preserved  food  from  supermarkets. I usually  go to little 

shops  that  sell  fresh  milk  products  and  local  fruit  and  vegetables.  We 

like  fish but I  seldom  buy  frozen  fish  fingers. I  go  to the  shop  which 

sells fish from a fish farm. It takes longer, but it's worth it. Mum says 

that  you  can't  make  a  good  dish  from  unhealthy  and  stale  ingredients 

and I agree with her. 

Speaker С 

I  like  cooking  and  try  to  make  the  food  for  my  family  as  diverse  as 

possible. It's not easy as my children do not eat food that contains meat. 

This makes my life a bit more complicated but I don't try to change their 

eating habits. They are in perfect health and probably the diet of fruit, 

vegetables,  cereals  and  nuts  does  them  nothing  but  good.  Actually,  I 

want to become a vegetarian myself. It'll keep me slim and save time.  

Speaker D 

My mum is a fantastic cook and one day I found out that I couldn't wear 

my favourite jeans anymore. I decided to go on a diet. On the third day 

of  my  fruit  and  cereals  diet  I  wasn't  able  to  think  about  anything  but 

food. The delicious smells from the kitchen made me feel as hungry as a 

wolf. I ran to the kitchen and had roast chicken with fries and olives. I 

think diets don't work for me. 

Speaker E 

My granny likes cooking and I'm always glad to help her. When we are 

in the kitchen together, it reminds me about the good old times when I 

was a little kid and Granny treated me with her fantastic cakes and pies. 

My friends don't believe me when I say that the best way to relax and 

forget  about  worries  is  to  go  to  the  kitchen  and  try  a  new  recipe.  It 

sounds strange but it really works for me. 

 

 

 

 


Теги: Нет тегов 
Шакина Наталья Евгеньевна

 

B1

 

  Вы  услышите  четыре  коротких  диалога,  обозначенных  А,  В,  С  и  D. 

Определите,  где  происходит  каждый  из  этих  диалогов.  Используйте 

каждое место действия из списка  1-5 только  один  раз.  В задании есть 

одно  лишнее  место  действия.  Вы  услышите  запись  дважды.  Занесите 

свои ответы в таблицу. 

1.    In the hotel 

2.    In the street 

3.    In the museum 

4.    In the classroom 

5.    In the cinema 

 Dialogue A 

A:  Excuse me, where can I find the nearest underground station? 

B:   I'm, actually, looking for it, too. 

A:  Oh, you are a tourist like me. 

B:  Yes, I arrived this morning, left my luggage at the hotel and went 

      sightseeing. And now I don't know where exactly I am. 

A:  Look, there's a policemen over there. Let's ask him - he certainly  

       knows the way. 

B:  Yes, I think he does. 

Dialogue В 

A:  Excuse me, can I get the key to room 209? 

B:  Yes, certainly, here you are. 

A:  I'm leaving tomorrow. What's the check-out time here?  

B: At noon. You may use our luggage room till 10 pm if you want. 

A: Well, yes, thank you. 

B: I hope you enjoyed your stay here? 

A: Yes. Everything was all right. 

Dialogue С                          

 A: I'm sorry, but bags as large as yours are not allowed here. 

B: Yes, right. But where... You can leave them in the cloak room. 

A: Ok. And can I have the plan of the exposition? 

B: Here it is. The most interesting exhibits are on the second floor but I 

    recommend you to start with the first floor. That way you'll see all the 

    artifacts in chronological order.  

Dialogue D 

A:  Wow! I like it here. And the armchairs are very comfortable. What's  

       the going to be about by the way?  

B: I don't know. A thriller. The commercial for the film says it's about 

an ancient artifact that  went missing and about those  who are looking 

for it.  

A:  I see. About good guys and bad guys. The artifact will be found by  

      the good guys I bet.  

B: Yeah, I think so. 

Данный подкаст предназначен для подготовки к разделу "Аудирование" старшеклассников, собирающихся сдавать ЕГЭ и ГИА.

http://64615.podomatic.com/entry/2013-05-06T12_03_39-07_00

В2

 

Вы        услышите        5        высказываний.        Установите        соответствие    

между  высказываниями  каждого  говорящего  А-Е  и  утверждениями, 

данными в  списке 1-6.  Используйте  каждое  утверждение из  списка  1-6 

только  один  раз.  В  задании  есть  одно  лишнее  утверждение.  Вы 

услышите запись дважды. 

1. The speaker explains why he/she likes cooking.  

2. The speaker explains what healthy food is like.  

3. The speaker explains why he/she gave up diets.  

4. The speaker talks about his/her favourite food.  

5. The speaker believes that vegetarian food is healthy.  

6. The speaker tells us where he/ she buys food.  

 

Speaker A 

Home-made dishes are nice but they may be unhealthy, too. If you are 

seriously  concerned about  your  health and  weight,  your food  shouldn't 

contain  fat,  butter,  sugar and potatoes. Fried and  spicy  food  doesn't  fit 

either. Things like sweets, cakes and ice cream should be removed from 

your  table  too.  At  first,  it's  not  easy  to  live  on  a  diet  of  stewed 

vegetables, green salads and cereals, but you'll get used to it. 

Speaker В 

My mum cooks very well and I usually buy everything she needs for it. 

We  don't like preserved  food  from  supermarkets. I usually  go to little 

shops  that  sell  fresh  milk  products  and  local  fruit  and  vegetables.  We 

like  fish but I  seldom  buy  frozen  fish  fingers. I  go  to the  shop  which 

sells fish from a fish farm. It takes longer, but it's worth it. Mum says 

that  you  can't  make  a  good  dish  from  unhealthy  and  stale  ingredients 

and I agree with her. 

 Speaker С 

I  like  cooking  and  try  to  make  the  food  for  my  family  as  diverse  as 

possible. It's not easy as my children do not eat food that contains meat. 

This makes my life a bit more complicated but I don't try to change their 

eating habits. They are in perfect health and probably the diet of fruit, 

vegetables,  cereals  and  nuts  does  them  nothing  but  good.  Actually,  I 

want to become a vegetarian myself. It'll keep me slim and save time. 

 Speaker D 

My mum is a fantastic cook and one day I found out that I couldn't wear 

my favourite jeans anymore. I decided to go on a diet. On the third day 

of  my  fruit  and  cereals  diet  I  wasn't  able  to  think  about  anything  but 

food. The delicious smells from the kitchen made me feel as hungry as a 

wolf. I ran to the kitchen and had roast chicken with fries and olives. I 

think diets don't work for me. 

Speaker E 

My granny likes cooking and I'm always glad to help her. When we are 

in the kitchen together, it reminds me about the good old times when I 

was a little kid and Granny treated me with her fantastic cakes and pies. 

My friends don't believe me when I say that the best way to relax and 

forget  about  worries  is  to  go  to  the  kitchen  and  try  a  new  recipe.  It 

sounds strange but it really works for me. 

 

 B3

Вы  услышите  разговор  двух  знакомых.  В  заданиях  А1-А6  обведите 

цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. 

Вы услышите запись дважды. 

А1  Who informed Jennifer about Dan’s trip? 

It was 

1)   Dan himself. 

2)   Dan's brother. 

3)   Dan's neighbour 

A2   Why did Dan go to New Zealand? 

Dan went there to 

1)   spend his holidays. 

2)   see his friends. 

3)   work on a project. 

A3  Why was Dan stopped by New Zealand customs officers? 

Dan had 

1)  his pet in his bag. 

2)   too much luggage. 

3)   food in his bag. 

 A4   Where did Dan stay in New Zealand? 

Dan stayed 

1)   in a city hotel. 

2)   in a youth hostel. 

3)   at a campsite.  

A5  What was the subject of the photo exhibition in Auckland? 

The exhibition was about 

1)   butterflies. 

2)   Maori people. 

3)   wild flowers.  

A6   Why does Dan want to go to New Zealand again? 

He wants to 

1)   escape from the city environment. 

2)   take photos of unique flora and fauna. 

3)   take part in a photo exhibition there. 

Jennifer:      Hi, Dan! Nice to see you again 
Dan:            Hi,  Jennifer.  It's  funny  -  you're  our  next-door 
neighbour but I seldom see you. Busy all the time? 
Jennifer: 
 
Now we are ready to start. 
I  think  it's  because  you  are  busy  ...or  travelling 
somewhere.  Your  brother  has  been  boasting  that 
you've been to New Zealand recently. 
Dan:  Oh, gosh! If you want the news to spread – tell my 
brother… Everyone seems to know about my trip! 
Jennifer:     And  everyone's  curious.  People  don't  often  go  so 
far for a holiday. 
Dan:  It wasn't a  holiday.  We  went  there to  shoot a  film 
about  the  islands'  animals.  The  Educational 
Channel  is  making  a  series  of  documentary  films 
about the wildlife. 
Jennifer:     Wow! Are you saying you are working in TV? 
Dan: 
 
Not exactly. A friend of a friend is working there. 
He knows that I'm fond of photography. He saw my 
work  and  suggested  that  I  could  take  part  in  the 
project as an Assistant Cameraman. 
Jennifer:      You  were lucky,  weren't  you? How  was  the  flight 
there? 
Dan:            Very long. And it took us some time to sort out my 
problem with New Zealand customs. 
Jennifer:  Oh,  what  was  wrong?  Did  you  have  too  much 
luggage? 
Dan: 
 
There  was  a  lot  of  luggage  -  cameras  and  other 
equipment, but that wasn't the problem. 
Jennifer:      What was, then? 
Dan: 
 
I didn't know that their  customs regulations  forbid 
to  bring  animals,  plants,  seeds  and  food  into  the 
country. 
Jennifer:      Did you take a pet with you? 
Dan:  No,  but  mum had packed  sandwiches,  cheese and 
honey in my bag, just in case I got hungry. I forgot 
about the package and had to explain the situation 
to the  customs  officer. They  made  me throw it all 
away. 
Jennifer:      It's always useful to learn about the country's laws 
before  you  go  there.  And  where  did  you  stay?  I 
heard campsites are popular there. 
Dan: 
 
That's right, but we stayed in a youth hostel, which 
is  called  a  backpacker's  there.  They're  much 
cheaper  than  a  hotel,  but  much  more  comfortable 
than  a  campsite.  The  administration  was  friendly 
and  helpful.  When  the  receptionist,  Patrick,  found 
out  about  my  interest  in  photography,  he 
recommended  what  photo  exhibitions  were  worth 
seeing. 
Jennifer:  Did you visit them? 
Dan:  Only  one.  In  Auckland.  It  displayed  photos  of 
butterflies.  Loads of  them  -huge, absolutely  exotic 
and  fantastically  beautiful!  Native  New  Zealand 
people are called Maori 
 
  and they know lots of legends about butterflies. 
Jennifer:  You sound like you want to go there again. 
Dan:  I  certainly  would  like  to.  Actually,  I  dream  about  going 
there one day to take photos of  native animals, birds and 
flowers.  Then  I  want  to  arrange  a  Wild  Life  exhibition 
here, in  our  city. Our  people are  so  tired  of the  stressful 
city life! 
Jennifer:  It's a great idea I think. 
 

 

 

 

 


Теги: Нет тегов