Phrasal verbs.

PDFПечатьE-mail

Phrasal verbs are so various and numerous ( 12.000) in the English language, that it is impossible sometimes to understand and to remember their meanings. Just only imagine that one and the same verb may have so many various meanings. Besides we often meet them reading and listening to the texts, doing grammar  or lexical tests, communicating with native speakers. Take the verb " to turn", for example,

to turn

1.to turn around                      - повернуться, оглянуться

Walk along the road and don't turn around.

2.to turn out                        - оказаться

It turned out that all the children liked the idea of going on a trip.

3.to turn over                      -перевернуть(ся)

Turn the pancake over, please, I smell it burning.

4. to turn up                         - появиться, очутиться

Soon after the bell he turned up in the doorway of our classroom.

5. to turn into                      - превратиться 

In winter the water turns into ice.

6.to turn inside out           -   вывернуть наизнанку

He turned the sweater inside out to show the lable.

7. to turn upside down -   перевернуться вверх тормашками( вверх ногами.

She turned her room upside down looking for her watch.

8. to turn up                         - сделать громче

9. to turn down                    - сделать тише 

10. to turn on                        - включить

11. to turn off                        - выключить

The most effective ways of learning phrasal verbs

  • Write down phrasal verbs on one side of a small card
  • Write down the translation of the verb on the other side of the card
  • First learn the English variant
  • Then learn the Russian variant
  • Get down to making exercises
  • If you've made some mistakes, learn again
  • Check yourself doing the test                  

Complete the sentences, be sure that they make sense :

1.Give him his letter if he turns ... .  2. I turned ...  and saw Mary's face in a window.

3. " I'll turn you ... a frog!" said the Witch to the Prince. 4. Charles turned ... to be a very good friend. 5. The wind turned our umbrellas ...   ...  .

Express the same in English:

1. Оказалось, что Джон был весьма грубым мальчиком.

2. Во многих сказках злые ведьмы превращают людей в животных.

3. Переверни три страницы, и ты увидишь картинку, которую ты ищешь.

4. Том вывернул карманы наизнанку, но не нашёл ни одного цента.

5. Оказалось, что практиковаться в игре на фортепиано не всегда интересно.

Phrasal verb to go

Match the phrasal verbs in list A with their meanings in list B

A                                                   B

1) go about                a) advance                     

2) go back                 b) leave to perform ( an activity)

3) go along                c) take an interest in

4) go in for                d) spread

5) go down                e) take place, succeed

6) go for                     f) return ( in thoughts, in conversation)

7) go off                     g) fall

1) d, 2)f, 3) a,   4) c,  5) g,  6)b,  7) e.

Complete the sentences using the correct form of one of the phrasal verbs in the previous Ex.

1. Let us ... to what the chairman was saying.

2. There are a lot of colds ... just now.

3. How long has Jim ... collecting stamps?

4. I'd like to ... a walk, will you come with me?

5. How is Tom ...  with his new book?

6. The wedding   ....    as planned.

7. The man slipped on the ice and  ...    heavily.

1. go back, 2.going about, 3. gone in for,  4. go for,  5. going along,  6. went off, 7. went down.

Считаю, что используемые приёмы работы с лексическим материалом дают положительные результаты, так как у учащиеся как начальной, так и основной и средней школы отмечается довольно высокая мотивация  к  изучению английского языка, все учащиеся имеют отличные, хорошие, удовлетворительные оценки, принимают участие в конкурсах и олимпиадах по английскому языку, создают проекты, с которыми выступают на научно-практических конференциях, успешно сдают итоговые экзамены в форме ЕГЭ, обучаются а языковых вузах ( ЛИИН г. Барнаул),  посещают США( Сан-Франциско) и Великобританию( Брайтон),  с целью стажировки( Нагих Лиля, Соловьёва Оля, Рыжкова Маша).

Победители и призёры конкурсов "Jingle Bells", "My Teacher Is..", "Sloganeering" - Тартыгина Катя, Чугунова Лиза, Якименко Юля, Каратеева Юля, Дианова Настя, Бердникова Настя, Прасол Екатерина, Лизунов Антон, Лещенко Таня, Вавилова Ярослава, Шляхова Виктория. ( 2011-2012)

Победители, призёры, участники международного конкурса "British Bulldog" -всего 35 учащихся. ( 2011г.)

Участники Пермского чемпионата по английскому языку -21 человек; ( 2011г.)

Участники молодёжного конкурса " Олимпус"  - 17 учащихся. (2011 г.)

Призёры городской олимпиады по английскому языку   5 учащихся. (2011г.)

Участники зонального  конкурса " Key to Success" 2 учащихся.(2011г.)

Участники школьной научно-практической конференции -2 учащихся 92012 г.)

Участники городского конкурса "Интеллектуал -2012" - 2 учащихся.  (2012г.)

Участники городского конкурса "Incredible Britannia"   - 5 учащихся (2012г.)

Участники городского музыкального фестиваля " Spring Festival" -   2012 г.

Городской конкурс  исследовательских работ школьников и студентов по страноведению и лингвострановедению"Мир, в котором мы живём" секция                        " Лингвистики" проект "Звукоподражания в современном английском языке" - Диплом победителя I степени.(2012 г.)

Городской конкурс исследовательских работ "Интеллектуал-2012", проект"Звукоподражания в совреенном английском языке", диплом победителя II степени.

Результаты ЕГЭ: 2008, 2009, 2010.

Сахабутдинов И. - 93 балла, Зобнева М. - 92 балла, Негрей Настя - 79 баллов, Михайлюк Денис  - 77 баллов, Лямин Никита - 67 баллов, Корыпова Оля - 65 баллов,

Ожередов Александр -77 баллов.